Creativity X Tech X City yhdistää luovuuden ja teknologian kaupunkien tulevaisuuden muovaamiseksi

Creativity X Tech X City on monitieteinen liiketoimintatapahtuma, joka nostaa esiin luovan osaamisen innovointipotentiaalin osana laajempaa TKI-ekosysteemiä (tutkimus, kehitys ja innovaatio). Ala- ja toimialarajat ylittävä tapahtuma tarjoaa kaupungeille ja yrityksille alustan esittää haasteita ja etsiä ratkaisuja, jotka edistävät kestäviä liiketoimintakäytäntöjä ja kasvua.

Photo: Jussi Hellsten

Ensimmäinen tapahtuma järjestettiin tammikuussa, ja tapahtumasarja jatkuu myöhemmin keväällä. Avaustapahtumassa esiteltiin neljä haastetta, joihin voi tutustua tarkemmin alla.

Jos olet kiinnostunut haasteista, niiden toteuttamiseen osallistumisesta tai tulevista tapahtumista, voit ottaa yhteyttä järjestäjiin.

Neljä mielenkiintoista ja inspiroivaa haastetta

Onnellisuusmuseo

Helsingin keskustaan suunnitellaan Onnellisuusmuseo, jonka tavoitteena on vastata kysymykseen: Miksi Suomi on maailman onnellisin maa? Museokokemus rakentuu kolmelle narratiiviselle polulle – lapsille, tiedonjanoisille ja elämyshakuisille kävijöille, yhdistäen sekä digitaalisia että perinteisiä keinoja onnellisuuteen vaikuttavien tekijöiden esittelyyn eri elämänvaiheissa.

Johannes Lassila kertoo, että tavoitteena on luoda keinoja sille, kuinka voidaan suunnitella immersiivisiä kokemuksia, jotka havainnollistavat työn ja vapaa-ajan tasapainon merkityksen onnellisuudelle ja ovat samalla ymmärrettävissä eri kielillä.

Lassila on erityisen kiinnostunut yrityksen näkemyksistä teknologisista ja luovista ratkaisuista, joita museossa voitaisiin hyödyntää. Keskusteluun tuotiin mukaan esimerkiksi virtuaalitodellisuus, pelillistäminen tai moniaistiset installaatiot, joita voitaisiin käyttää tämän kokemuksen tuottamiseen monikulttuurisessa ja monikielisessä kävijäkunnassa.

Tekoäly prosessien tehostajana elokuvatuotannossa

Making Movies on kehittänyt prototyypin tekoälyavusteisista työvirroista elokuvateollisuudessa. Tilaisuudessa haasteen antoi Pauliina Piipponen, joka kertoi, että tavoitteena on löytää monitieteisiä yhteistyökumppaneita konseptin laajentamiseen sekä kehittämiseen. Tällä hetkellä tarkoituksena on ratkoa tuotantodatan hallintaan liittyviä haasteita, kuten resurssien, logistiikan, kustannusten ja turvallisuuden seurantaa.

Tilaisuuden työpajaosuudessa pohdittiin erityisesti, mitä asiantuntemusta osallistujat voivat tuoda tekoälypohjaisten työvirtojen kehittämiseen. Lisäksi pohdittiin muun muassa, mitkä ovat lupaavimmat kehityssuunnat tekoälyn soveltamiselle elokuvatuotannossa. Tärkeää on huomioida myös, miten tekoälytyökalujen käyttöliittymä tulisi suunnitella optimaalisen käyttökokemuksen varmistamiseksi.

LIVE-esitykset metaversumissa – uusi nuorisokulttuurin kenttä

YLE tutkii, kuinka LIVE-esitykset metaversumissa voivat muokata nuorisokulttuuria ja yhdistää sisällöntuottajia, amatööriesiintyjiä ja yleisöä uudella tavalla. Haaste kutsui innovatiivisia ideoita ja ratkaisuja, jotka mahdollistavat tämän immersiivisen kokemuksen.

Virtuaalimaailmat, kuten Roblox, ovat yleistyneet nuoremman yleisön keskuudessa, ja metaversumi tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden edistää luovuutta ja yhteisöllisyyttä. LIVE-esitykset – reaaliaikaiset, vuorovaikutteiset tapahtumat – edustavat jännittävää uutta aluetta digitaalisessa tilassa. Yritykset kutsuttiin mukaan suunnittelemaan, miten ideaa voisi kehittää yhdessä eteenpäin.

Mukautuva podcasting

YLE haastoi kehittäjät luomaan mukautuvan podcasting-ratkaisun. Tavoitteena on kehittää sovellus, jossa podcastin sisältö mukautuu automaattisesti käyttäjän puhelimen sensoridatan perusteella.

”Työpajassa työskentely oli erittäin mielenkiintoista, ja saimme aikaan hyvää keskustelua. Podcastien maailma on kiehtova, ja on upeaa, että tätä teemaa kehitetään entistä käyttäjäystävällisemmäksi. On hienoa, että YLE haluaa panostaa podcast-alaan kehittämällä kuuntelukokemuksen niin, että jokainen löytäisi juuri itselleen sopivaa sisältöä esimerkiksi työmatkojen ajaksi. Haaste vastaa todelliseen tarpeeseen: laajasta valikoimasta on entistä helpompi löytää sisältöä, joka sopii omiin mieltymyksiin ja mielentilaan”, kertoo työpajatyöskentelyn osallistuja.

Haluatko mukaan seuraavaan tapahtumaan?

Tapahtumasarja saa jatkoa toukokuussa, ja kutsummekin kaikki innovaattorit, luovan alan ammattilaiset ja teknologiasta kiinnostuneet mukaan inspiroitumaan ja kehittämään uusia ratkaisuja! Seuraavassa tapahtumassa luvassa on entistä enemmän yhteistyömahdollisuuksia, mielenkiintoisia haasteita ja ainutlaatuisia verkostoitumistilaisuuksia. Älä jää paitsi tästä mahdollisuudesta – liity mukaan muovaamaan tulevaisuuden kaupunkeja luovuuden ja teknologian keinoin!

Creativity X Tech X City tapahtumasarjan toteuttaa Digital Creative Industries & Beyond -hanke. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama. Hankkeen toteuttajina ovat Metropolia-ammattikorkeakoulu, Helsingin kaupunki ja Aalto-yliopisto. Tapahtumasarja kuuluu Helsingin kaupungin toteutukseen.

Taina Seitsara kuva

Taina Seitsara

Projektipäällikkö

Business Helsinki

taina.seitsara@hel.fi

 

Sinna Marjamaa

Hankeasiantuntija

Business Helsinki

sinna.marjamaa@hel.fi