Mitä luovien alojen yritykset oikeasti tarvitsevat kasvaakseen?
Kudos³-sparrausohjelma on edennyt vaiheeseen, jossa luovien alojen yritysten yksilölliset kehityspolut ja tavoitteet alkavat konkretisoitua. Seitsemän tällä hetkellä mukana olevaa yritystä muodostavat monimuotoisen joukon toimijoita, yksinyrittäjistä kasvuhakuisiin pk-yrityksiin, ja ohjelman aikana he ovat saaneet tukea sekä liiketoiminnan että sisällönkehityksen kehittämiseen.
Kasvu edellyttää luovilla aloilla usein kolmea rinnakkaista tekijää: kykyä johtaa luovaa työtä liiketoimintana, rohkeutta tuotteistaa sisältöjä kansainvälisille markkinoille sekä verkostoja, jotka mahdollistavat rahoituksen ja yhteistyön yli toimialarajojen. Tämän havainnon tukevat myös tuoreet selvitykset.
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun Innovation Ecosystems and Growth -tutkimus (2022) osoittaa, että kasvun edellytykset rakentuvat verkostoituneista innovaatioekosysteemeistä ja kyvystä yhdistää strateginen johtaminen, osaaminen ja markkinaymmärrys. Samoin VTT:n New Review of the Creative Industries (2023) tuo esiin, että luovien alojen kasvua Suomessa vauhdittavat erityisesti monialainen yhteistyö, osaamisen kehittäminen ja kansainvälinen skaalautuvuus.
Näitä samoja ilmiöitä voidaan jo havaita myös Kudos³-ohjelman osallistujien toiminnassa. Välitulokset ovat rohkaisevia: uusia liiketoimintoja on syntynyt, kansainvälisiä yhteyksiä on avautunut ja yritysten oma kehittämisnäkökulma on laajentunut.
Yksilöllisiä polkuja, yhteisiä oivalluksia
Kudos³ toimii käytännössä kuin räätälöity advisory service, joka on suunniteltu erityisesti luoville ja audiovisuaalisille aloille poikkitoimialaisuuden dynamiikkaa ymmärtävällä otteella. Ohjelma etenee vaiheittain. Ensin kartoitetaan kunkin yrityksen kehittämistarpeet ja tavoitteet, jonka jälkeen rakennetaan kohdennettu toimenpidepolku. Työskentely yhdistää strategisen, liiketoiminnallisen ja sisällönkehityksellisen näkökulman painottaen kokonaisvaltaista kehittämistä, joka tukee luovan idean ja liiketoimintapotentiaalin yhteistä kasvua.
Eri lähtökohdista yhteisiin tavoitteisiin
Yritysten tarpeet ohjelmassa ovat olleet moninaisia, ja niihin on vastattu yksilöllisesti.
Osa osallistujista on kehittänyt ohjelman puitteissa uusia luovia sisältöjä, kuten pitkiä elokuvia, kulttuurisia elämyskonsepteja ja monimediaisia tuotantoja.
Näiden tavoitteena on ollut kehittää laadukkaita, kansainvälisesti kiinnostavia ja rahoitettavissa olevia tuotteita, jotka houkuttelevat yhteistyökumppaneita ja sijoittajia.
Joillekin keskeistä on ollut liiketoiminnan vakauttaminen ja kannattavuuden ylläpitäminen haastavassa taloustilanteessa, toisille taas kasvu ja uusien ansaintamallien rakentaminen.
Kuten Helsingin kaupungin raportti Growth in the Creative Sector – 9 Actions for Helsinki (2025) toteaa, luovien yritysten kasvua tukevat ennen kaikkea kolmen tason kyvykkyydet: liiketoiminnallinen osaaminen, rahoitusrakenteiden hallinta ja kansainväliset verkostot. Kudos³-ohjelman yritykset edustavat näiden osa-alueiden monipuolista kehittämistä käytännössä.
Kehittämisen tukiprosessi
Useat yritykset ovat hyödyntäneet ohjelmaa kehittämisprojektien ja rahoitushakemusten valmistelussa. Sparraus on tarjonnut välineitä tavoitteiden jäsentämiseen, resurssien priorisointiin ja rahoituspolkujen hahmottamiseen. Työ on tukenut yrityksiä niiden omassa projektinhallinnassa ja auttanut rakentamaan perustaa tuleville kehitysvaiheille.
“Kudos³ on auttanut tunnistamaan oikeat askeleet ja sopivan rytmin kehittämistyöhön. Prosessi on selkeyttänyt tavoitteita ja vahvistanut uskoa omaan tekemiseen,” kuvaa osallistuja.
Kansainvälistymisen askelmerkit
Neljällä yrityksellä on ollut ohjelmassa painotus kansainvälistymisen ja verkostojen kehittämisessä. Työ on kohdistunut yhteistyökumppanuuksien kartoittamiseen, rahoitusmarkkinoiden ja alan instituutioiden tuntemuksen vahvistamiseen sekä sellaisten verkostojen rakentamiseen, jotka tukevat osallistumista kansainvälisiin kehitys- ja käsikirjoitusohjelmiin.
“Ohjelma on avannut uusia näkymiä ja mahdollisuuksia. Olen saanut parempaa ymmärrystä siitä, mitä kansainväliset toimijat etsivät ja miten oma sisältö voisi asettua siihen kontekstiin,” kertoo toinen osallistuja.
Proof-of-Concept menetelmät testissä
Kudos³-ohjelmassa on jo testattu hankkeessa kehitettyjä Proof-of-Concept -menetelmiä, joilla arvioidaan yritysten tuotekehityksen, päätöksenteon ja yhteiskehittelyn toimintaa. Menetelmien avulla yritykset ovat voineet tarkastella omia prosessejaan ja tehdä näkyväksi kehittämisen kipupisteitä ja vahvuuksia. Näin ohjelma toimii paitsi kehittämisen tukena, myös reflektiivisenä välineenä yritysten omalle oppimiselle ja strategiselle suunnalle.
Positiivista palautetta ja suunta kohti uusia tuloksia
Yritysten antama palaute Kudos³-ohjelmasta on ollut erittäin myönteistä. Osallistujat ovat arvostaneet erityisesti ohjelman joustavuutta, henkilökohtaista otetta ja mahdollisuutta sovittaa sparraus omaan aikatauluun ja toimintaympäristöön. Myös kehitysehdotuksia on saatu, ja niitä on jo otettu huomioon ohjelman seuraavissa vaiheissa.
Kudos³ jatkuu uusilla kehityssessioilla, joissa syvennetään ohjelman tuloksia ja tuodaan mukaan myös uusia asiantuntijoita. Aalto-yliopiston yhteistyö Digital Creative Industries and Beyond (DCIB) hankkeessa jatkuu Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Helsingin kaupungin kanssa tukien luovien alojen liiketoimintaa.
Ohjelman tavoitteena on vahvistaa luovien ja audiovisuaalisten alojen yritysten kyvykkyyttä toimia ennakoivasti, kestävästi ja kansainvälisesti kilpailukykyisesti.
Kudos³ toimii esimerkkinä siitä, miten kohdennettu kehittämisohjelma voi rakentaa siltaa luovan osaamisen, liiketoiminnan ja tulevaisuuden mahdollisuuksien välille.
Viitteet
Aalto University School of Business, Innovation Ecosystems and Growth (CKIR, 2022).
VTT Technical Research Centre of Finland, New Review of the Creative Industries (2023).
City of Helsinki, Growth in the Creative Sector – 9 Actions for Helsinki (2025).