Luovuutta, teknologiaa ja liiketoimintaa yhdistävä tapahtumasarja

Creativity x Tech x City on monialainen liiketoimintatapahtuma, joka esittelee luovan osaamisen innovaatiopotentiaalia osana laajempaa tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Tapahtuma tuo yhteen yritykset, kaupungit, startupit, korkeakoulut ja tutkijat luovuuden, teknologian ja kaupunkikehityksen leikkauspisteessä. Tapahtumien tavoitteena on vauhdittaa liiketoimintalähtöisiä, skaalautuvia ratkaisuja ja kestävää kasvua.

Yrityksille ja kaupungeille tapahtumasarja tarjoaa alustan haasteiden lanseeraukseen, etsien uudenlaisia, vaikuttavia ratkaisuja esimerkiksi kestävään kehitykseen, digitaaliseen murrokseen, tuotantoprosessien kehittämiseen tai asiakaskokemuksen parantamiseen. Ratkaisut tähtäävät suoraan liiketoiminnan kehittämiseen, kilpailuedun rakentamiseen ja uusien markkinoiden saavuttamiseen.

Haasteet

Onnellisuusmuseo

Helsingin keskustaan suunnitellaan Onnellisuusmuseota, jonka tavoitteena on vastata kysymykseen: Miksi Suomi on maailman onnellisin maa? Museokokemus rakentuu kolmelle narratiiviselle polulle: lapsille, tiedonjanoisille ja elämyshakuisille kävijöille, yhdistäen sekä digitaalisia että perinteisiä keinoja onnellisuuteen vaikuttavien tekijöiden esittelyyn eri elämänvaiheissa.

Johannes Lassila kertoo, että tavoitteena on luoda keinoja sille, kuinka voidaan suunnitella immersiivisiä kokemuksia, jotka havainnollistavat työn ja vapaa-ajan tasapainon merkityksen onnellisuudelle ja ovat samalla ymmärrettävissä eri kielillä.

Lassila on erityisen kiinnostunut yrityksen näkemyksistä teknologisista ja luovista ratkaisuista, joita museossa voitaisiin hyödyntää. Keskusteluun tuotiin mukaan esimerkiksi virtuaalitodellisuus, pelillistäminen tai moniaistiset installaatiot, joita voitaisiin käyttää tämän kokemuksen tuottamiseen monikulttuurisessa ja monikielisessä kävijäkunnassa.

Lue lisää.

Kuva: Juha Valkeajoki
Kuva: Svante Gullichsen

Tekoäly prosessien tehostajana elokuvatuotannossa

Making Movies on kehittänyt prototyypin tekoälyavusteisista työvirroista elokuvateollisuudessa. Tilaisuudessa haasteen antoi Pauliina Piipponen, joka kertoi, että tavoitteena on löytää monitieteisiä yhteistyökumppaneita konseptin laajentamiseen sekä kehittämiseen. Tällä hetkellä tarkoituksena on ratkoa tuotantodatan hallintaan liittyviä haasteita, kuten resurssien, logistiikan, kustannusten ja turvallisuuden seurantaa.

Tilaisuuden työpajaosuudessa pohdittiin erityisesti, mitä asiantuntemusta osallistujat voivat tuoda tekoälypohjaisten työvirtojen kehittämiseen. Lisäksi pohdittiin muun muassa, mitkä ovat lupaavimmat kehityssuunnat tekoälyn soveltamiselle elokuvatuotannossa. Tärkeää on huomioida myös, miten tekoälytyökalujen käyttöliittymä tulisi suunnitella optimaalisen käyttökokemuksen varmistamiseksi.

Kuva: Vesa Laitinen

LIVE-esitykset metaversumissa – uusi nuorisokulttuurin kenttä

YLE tutkii, kuinka LIVE-esitykset metaversumissa voivat muokata nuorisokulttuuria ja yhdistää sisällöntuottajia, amatööriesiintyjiä ja yleisöä uudella tavalla. Haaste kutsui innovatiivisia ideoita ja ratkaisuja, jotka mahdollistavat tämän immersiivisen kokemuksen.

Virtuaalimaailmat, kuten Roblox, ovat yleistyneet nuoremman yleisön keskuudessa, ja metaversumi tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden edistää luovuutta ja yhteisöllisyyttä. LIVE-esitykset – reaaliaikaiset, vuorovaikutteiset tapahtumat – edustavat jännittävää uutta aluetta digitaalisessa tilassa. Yritykset kutsuttiin mukaan suunnittelemaan, miten ideaa voisi kehittää yhdessä eteenpäin.

Kuva: Jules Hatfield & Christine Williams

Mukautuva podcasting

YLE haastoi kehittäjät luomaan mukautuvan podcasting-ratkaisun. Tavoitteena on kehittää sovellus, jossa podcastin sisältö mukautuu automaattisesti käyttäjän puhelimen sensoridatan perusteella.

”Työpajassa työskentely oli erittäin mielenkiintoista, ja saimme aikaan hyvää keskustelua. Podcastien maailma on kiehtova, ja on upeaa, että tätä teemaa kehitetään entistä käyttäjäystävällisemmäksi. On hienoa, että YLE haluaa panostaa podcast-alaan kehittämällä kuuntelukokemuksen niin, että jokainen löytäisi juuri itselleen sopivaa sisältöä esimerkiksi työmatkojen ajaksi. Haaste vastaa todelliseen tarpeeseen: laajasta valikoimasta on entistä helpompi löytää sisältöä, joka sopii omiin mieltymyksiin ja mielentilaan”, kertoo työpajatyöskentelyn osallistuja.

Uusi elämä vanhalle päiväkodille

Helsingin kaupungin esittämässä haasteessa etsitään luovia, yhteisöllisiä ja monikäyttöisiä konsepteja vanhalle punatiiliselle päiväkodille Pitäjänmäessä. Vuonna 1925 rakennetusta vanhasta päiväkodista halutaan luoda paikka, jossa luovuus, yrittäjyys ja arjen kohtaamiset rikastuttavat koko naapurustoa. Voisiko tila toimia kahvilana, työtilana tai tapahtumapaikkana? Haasteen tavoitteena on aktivoida rakennus ja integroida se merkityksellisesti paikallisyhteisöön.

Rakennus vapautuu kesäkuussa uusille käyttäjille. Kolmikerroksinen, esteetön ja hyväkuntoinen rakennus tarjoaa noin 500 m² tilaa: keittiön, salin ja useita huoneita.  Kaupunki etsii rohkeita visioita ja toimijoita, jotka näkevät tyhjässä tilassa mahdollisuuden, ja uskaltavat vastata siihen radikaalilla luovuudella.

Kaupungin sydän sykkimään

Helsinki City Markkinointi ry etsii Helsingin ydinkeskustaan tilallista tapahtumakonseptia, jossa näyteikkunoista ja tyhjistä liiketiloista muodostuu käveltävä elämysreitti. Tiloihin luodaan uuden teknologian avulla kaikille kaupunkilaisille avoimia, elämyksellisiä sisältöjä. Haasteen tavoitteena on elävöittää keskustaa ja lisätä kävijävirtaa eri vuodenaikoina. Haasteessa etsitään konseptia, joka on kustannustehokas, skaalattava ja monistettava. Toteutus perustuu yhteistyöhön sekä toiminnassa olevien liikkeiden että mahdollisesti tyhjien tilojen omistajien kanssa. Yksittäisten pisteiden tekninen toteutus voi toistua tapahtumasta toiseen, mutta sisältöjen toivotaan vaihtuvan eri sesonkien ja teemojen mukaan.

Kuvittele reitti, joka kulkee halki keskustan katujen, ja jokaisen ikkunan takaa paljastuu jotakin yllättävää: valoa, ääntä tai liikettä. Jokin ikkuna voi reagoida katsojan liikkeeseen, toisen kuljettaessa virtuaaliseen maailmaan. Jokin ikkunoista voi herättää historian tai tulevaisuuden eloon. Teoksista muodostuu kokonaisuus, joka houkuttelee kulkemaan kaikki pisteet läpi. Niistä voi muodostua esimerkiksi reitti, peli tai arvoitus, jonka ratkaiseminen palkitsee. Syntyvä kokonaisuus tulee olemaan lähestyttävä ja käyttäjäystävällinen, eikä se vaadi suurempaa teknologiaosaamista. Tavoitteena on elämys, joka houkuttelee laajaa yleisöä, mukaan lukien perheet ja satunnaiset ohikulkijat.

Kuva: Ninni West
Kuva: Ninni West

Palkittua liikettä

Palkittua liikettä -hanke esitetään suomalaisen teknologiayrityksen Resoludin toimesta. Haaste kutsuu osallistujia suunnittelemaan sijaintipohjaisia, sovelluspohjaisia konsepteja, jotka kannustavat ihmisiä liikkumaan, leikkimään ja löytämään. Tarkoituksena on ideoida sovellukseen uutta aktivoivaa sisältöä, jossa kevyt pelillisyys, tarinallisuus tai digitaaliset palkitsemismekanismit kannustavat käyttäjää kulkemaan. Resoludin olemassa oleva teknologia-alusta tukee jo karttapohjaista navigointia, tehtävien suorittamista ja palkintojen aktivointia. 

Alustalle voidaan luoda esimerkiksi mainoskampanja, joka ohjaa klikkaamisen sijaan liikkumaan. QR-koodi liikkeen tiskillä avaa tehtävän, jonka palkintona odottaa näyte tai alennus. Kaupunkitapahtuma voi levittäytyä kartalle, jossa yleisö avaa tarinan osia tai palapelin palasia liikkumalla pisteeltä toiselle. Kaupunkiin saapuva matkailija voi suorittaa digitaaliseen teemareitin, joka auttaa löytämään paikallisia nähtävyyksiä tai kokemuksia. Resolud haluaisi nähdä, miten teknologia, luovuus ja kaupunkitila voivat yhdistyä kokemuksiksi, joissa arkinenkin liikunta muuttuu leikiksi.

Kuva: Ketter Michelle
Kuva: Aleksi Poutanen

Suunnitellaan kaupunkia yhdessä

Neljäs haaste esitellään suomalaisen Interract-yrityksen toimesta. Haaste kutsuu kehittämään digitaalisen ratkaisun, joka parantaa ammattilaisten välistä yhteistyötä kaupunkisuunnittelun alkuvaiheissa. Tavoitteena on luoda luova, digitaalinen ratkaisu, joka mahdollistaa merkityksellisen yhteistyön eri kaupunkisuunnittelun sidosryhmien välillä.

Interract kertoo, että tällä hetkellä kaupunkitilaa muotoillaan monen eri ammattilaisen voimin, mutta harvoin aidosti yhdessä. Suunnittelussa insinöörit voivat usein olla vetovastuussa, kun taas muotoilijoiden ymmärrystä arjen kokemuksista, käytettävyydestä ja kokonaisuuksien hahmottamisesta hyödynnetään liian vähän.

Haaste haluaa muuttaa tämän. Tavoitteena on kehittää ratkaisu, miten suunnittelun alkuvaiheeseen saadaan mukaan aidosti yhteinen keskustelu ja yhteistyö muotoilijoiden, insinöörien ja kaavoittajien välillä. Tavoitteena on sujuvampi vuorovaikutus ja paremmat ratkaisut, jotka pohjautuvat eri ammattialojen osaamiseen ja ihmislähtöiseen ajatteluun.

Kuva: Jussi Hellsten
Photo: N2 Albiino

Creativity x Tech x City -tapahtumasarja on osa Digital Creative Industries & Beyond -hanketta, jonka toteuttajina toimivat Helsingin kaupunki, Metropolia ammattikorkeakoulu ja Aalto-yliopisto. Tapahtumasarja kuuluu Helsingin kaupungin osatoteutukseen. Hanke on Euroopan unionin osarahoittama. 

Haluatko osallistua haasteiden toteuttamiseen? Onko sinua idea, jonka haluaisit tuoda toteutukseen? Haluatko tietää lisää konseptista tai haasteesta? Voit olla yhteydessä Helsingin kaupungin projektitiimiin. 

Yhteystiedot

Taina Seitsara kuva

Taina Seitsara

Projektipäällikkö

Business Helsinki

taina.seitsara@hel.fi

 

Sinna Marjamaa

Hankeasiantuntija

Business Helsinki

sinna.marjamaa@hel.fi

Uutiset

Helsingin kaupunki logo