Kelitietokokeilu tuottaa paikallista tietoa pyöräilyn sääolosuhteista – toiveissa kylmä talvi palvelun testaukselle

Kuvituskuva anturista.
Maahan asennettava kelianturi on tien pinnassa lähes huomaamaton. Kuva: Teede Tehnokeskus AS

Uskaltaako pyöräillä töihin ilman nastoja? Onko reitti ehditty jo aurata vai kannattaako jättää pyörä kotiin? Espooseen on asennettu kesän aikana kelitietoantureita, jotka tuottavat ultrapaikallista dataa sääolosuhteista. Viiteen kohteeseen asennetut anturit ja sääasemat mahdollistavat tarkan ja ajantasaisen kelitiedon kunnossapidon ja liikkujien käyttöön. Nyt palvelun kehittäjät toivovat kylmää talvea, jotta kelitietoantureita päästään kokeilemaan tositoimissa.

Espoossa viiteen kohteeseen asennetut sääanturit ovat maanpinnassa lähes huomaamattomia, sentin kolikon kokoisia pyörylöitä. Lyhtypylväässä näkyvä sääasema on näkyvämpi, mutta haittaa liikennettä yhtä vähän. Syksyllä 2025 ja talvella 2026 nämä anturit tuottavat hyperpaikallisia liikennesään ennusteita asukkaiden ja kaupungin kunnossapidon käyttöön. Anturien ja sääasemien avulla tieto säätilasta eli lämpötila sekä tienpinnan kosteus päivittyy noin tunnin välein avoimelle verkkosivulle.

“Toivomme, että saatava reaaliaikainen tieto yhdistettynä käyttäjiltä saataviin palautteisiin toisi uutta näkökulmaa hoidon tason arviointiin ja siten kaupungin kykyyn reagoida nopeasti muuttuviin olosuhteisiin”, toteaa kunnossapitopäällikkö Pekka Pakkala Espoon kaupungilta.

Sääantureita kokeillaan viidessä kohteessa, joiden sijainnit on valittu yhteistyössä Espoon kaupungin kunnossapidon asiantuntijoiden kanssa. Valituista kohteista kolme on väylillä, jotka johtavat tehostetun talvikunnossapidon reiteille. Kaksi on vertailukohteeksi asennettu tehostetun kunnossapidon reitille. Tehostetun talvikunnossapidon reitit harjasuolataan päivittäin ennen työmatkaliikenteen alkua, joten niiden voisi olettaa olevan pyöräiltävässä kunnossa joka päivä. Haasteeksi on kuitenkin tunnistettu epävarmuus siitä, miten kylmällä ja lumisella säällä harjasuolatulle reitille pääsee polkemaan.

”Tavoitteena on, että asukas saa aamulla tiedon paikallisista keliolosuhteista, esimerkiksi pyörätien jäätymisriskistä, ja voi varautua tuleviin sääolosuhteisiin”, kertoo Jaakko Melamies kokeilun toteuttavasta Mellenium Oy:stä. ”Verkkosivun lisäksi tieto tulee Facebook-sivulle automaattisina nostoina joka aamu. Facebook-sivulla on mahdollista myös käydä keskustelua ja antaa palautetta palvelusta.”

Kokeilusta toivotaan ratkaisua työmatkapyöräilyn lisäämiseksi myös haastavammalla kelillä talviaikaan.

Kasvokuva Miska Vaaranto ja Jaakko Melamies
Miska Vaaranto kaupunkitekniikan keskukselta (vas.) ja Jaakko Melamies Mellenium Oy:ltä (oik.) sääasemien tarkastuskierroksella. Takana lyhtypylvääseen asennettava sääasema. Kuva: Jeremi Vahtera

Säätietojen tuottamiseen käytetään virolaisen Teede Tehnokeskuksen sääantureita ja tiesääpalvelua. Palvelu on ollut aiemmin käytössä moottoriliikenteessä, mutta nyt sitä sovelletaan ensimmäistä kertaa kelitiedon tuottamiseen pyöräilyn ja kävelyn tarpeisiin.

Pyöräliikenteestä on tarjolla säätilaan ja väylien kuntoon liittyvää tietoa huomattavasti vähemmän kuin moottoriajoneuvoliikenteestä, vaikka sillä on tärkeä rooli turvallisuuden tunteen vahvistamisessa sekä kannustimena kävelyn ja pyöräilyn valitsemiseksi. Tavoitteena on, että ajantasainen sää- ja kelitieto auttaa käyttäjiä varautumaan paremmin olosuhteisiin ja edistää samalla ympärivuotista, sujuvaa ja turvallista liikkumista jalan ja pyörällä.

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun testaamme kelitietoantureita Espoossa. Kokeilun luonteeseen kuuluu myös oppiminen – keräämme palautetta ja kehitämme palvelua sen perusteella”, kertoo kokeiluohjelmasta vastaava erityisasiantuntija Tessa Armour Espoon kaupungilta. 

Kelitietokokeilu on osa Kestävän tulevaisuuden kaupunginosat -hanketta. Ohjelmaan valitut kokeilut ovat olleet käynnissä keväästä 2025 alkaen ja päättyvät viimeistään maaliskuussa 2026.

Tämä artikkeli on julkaistu alkuperäisesti Espoon kaupungin verkkosivuilla 13.10.2025.