Kolme yritystä valittu kokeilemaan uudenlaisia ratkaisuja rentoutumisen tiloihin kouluissa

Helsingin kaupunki kokeilee kahdella eri innovaatiohaasteella, millä tavoilla kouluihin voisi lisätä tiloja, jotka edistävät oppilaiden rauhoittumista ja vähentävät kuormitusta.

– Tuonne voisi laittaa kasveja! Mitä, jos siitä kuuluisi sademetsän ääniä? Jos vaikka katosta roikkuis jotain!

Lasten innostuneet huudahdukset täyttivät Arabian peruskoulun luokkahuoneen, jossa kokoonnuimme yhteen suunnittelemaan innovaatiohaasteen voittaneiden yritysten ratkaisujen kokeilua. Työpajassa ideoimme yhdessä yritysten, opettajien ja oppilaiden kanssa luokkahuoneeseen aivoystävällistä tilaa, joka on tarkoitettu oppilaille rentoutumiseen. Alueelle voi vetäytyä esimerkiksi oppituntien aikana työskentelemään itsenäisesti, ja välituntisin tila on käytössä kaikille, jotka haluavat rentoutua tuntien välissä.

Toinen työpaja oli Toivolan koulussa, joka on erityiskoulu. Siellä tutustuimme suunnitelmaan eriyttämisen tilasta, johon tunnekuohun vallassa olevat oppilaat voivat mennä tyyntymään. Mikäli oppilas huomaa olevansa kiihtyneessä tilassa, huoneeseen voi mennä laskemaan pulssiaan. Toisaalta jos oppilas on aggressiivinen, voi opettaja tulla yhdessä oppilaan kanssa tähän turvalliseen ja rauhalliseen tilaan, jossa oppilas ei ole vaaraksi itselleen tai muille.

Molemmissa työpajoissa oli jännittyneen innostunut ja positiivinen tunnelma. Yhteisen, kaikkia kokeilun osapuolia osallistavan pohdinnan tuloksena syntyi uusia ideoita kokeiltavien ratkaisujen käyttäjälähtöiseen kehittämiseen.

Innovaatiohaasteesta kokeiluihin

Haimme kesäkuussa 2024 kahdella innovaatiohaasteella ratkaisuja aivoystävälliseen tilaan luokkahuoneessa ja eriyttämisen tilaan. Kiinnostuneille yrityksille järjestettiin ennen haasteiden avaamista tilaisuus, jossa yritysten edustajat pääsivät esittämään kysymyksiä koulujen edustajille ja saivat kuulla Aivoliiton asiantuntijaluennon siitä, mitä aivoystävällisyys tarkoittaa. Yrityksille järjestettiin myös tutustumiskäynnit molempiin kouluihin, joissa he saivat tutustua tiloihin.

Testbed Helsingin kokeiluihin valittiin yhteensä kolme yritystä. Kaksi niistä toteuttaa ratkaisunsa aivoystävällisessä luokkahuoneessa ja yksi toteuttaa eriyttämisen tilan.

Kokeilut tuottavat tietoa siitä, miten kouluissa voidaan vastata oppimisympäristöihin liittyviin uudenlaisiin tarpeisiin.

Rentoutumisen tiloihin valitut yritykset

Into Concept on päävastuussa Arabian aivoystävällisen luokkatilan rakentamisessa. Luokkatilaan luodaan kokonaisuus, jossa oppilas voi rauhoittua. Tilassa on sivuilta suljettavia sohvia, joiden käsinojien kaiuttimista tulee rauhoittumiseen sopiva äänimaailma, pöytä rauhallista työskentelyä varten ja tunnelmallinen valaistus. Toisessa osassa luokkaa on pehmeä tila, jossa oppilas voi mennä jättinallen turvalliseen syliin.

Naava Group tuo Arabian luokkaan liikuteltavan viherseinän, jonka toinen puoli toimii tussitauluna. Oikeat kasvit tuovat luontokokemuksen luokkatilan sisälle. Ratkaisu tutkitusti vähentää stressiä ja parantaa huoneilman laatua.

Kelosound toteuttaa Toivolan eriyttämisen tilan. Ennen varastokäytössä ollut huone muutetaan satumetsäksi, jossa kivet ja puut toimivat samalla kaiuttimina luoden tilaan vahvan äänikokemuksen. Oppilas voi tuntea esineiden värinän nojaamalla niitä vasten. Lattia ja seinät päällystetään kankailla, jotka sekä parantavat akustiikkaa että tekevät tilasta miellyttävän tuntuisen. Tilan valaistuksen väriä ja voimakkuutta voi muuttaa helposti tilanteen mukaiseksi.

Kokeilut ovat osa Jakamisella viisautta – yhteiskäyttöiset innovaatio- ja oppimisympäristöt (JAVIST) -hankkeen toimintaa. JAVIST tarjoaa yrityksille entistä tehokkaamman mahdollisuuden erilaisten palvelujen testaamisen ja kehittämiseen yhdessä loppukäyttäjien kanssa. Hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Lisätietoa: 

Projektipäällikkö Marjo Kenttälä, marjo.kenttala@hel.fi

Projektiasiantuntija Antti Värtö, antti.varto@hel.fi