Uusi Matching Games & AV -tapahtuma toi yhteen peli- ja AV-alan tekijät: Case Alma näyttää, miten tarina voi elää sekä valkokankaalla että pelissä

Kuva: Meeri Lehto

Miten elokuvaan rakennettu tarina kääntyy peliohjaimen muotoon tai miten pelimaailman logiikka voi laajentaa elokuvallista universumia? Näihin kysymyksiin pureuduttiin marraskuussa järjestetyssä Matching Games & AV -tapahtumassa, joka kokosi yhteen 22 valikoitua peli- ja AV-alan yritystä etsimään uusia luovia kumppanuuksia.

Tapahtuma järjestettiin torstaina 13. marraskuuta 2025 Metropolia Ammattikorkeakoulun Arabian kampuksella. Osallistuminen oli maksutonta, ja mukaan pystyivät hakemaan pääkaupunkiseudulla toimivat AV-tuotantoyhtiöt ja pelistudiot.

 

Alalla kaivataan rohkeampaa yhteistyötä – nyt sitä rakennetaan systemaattisesti

Digital Creative Industries and Beyond (DCIB) -hanke, Espoo Game Lab ja HEVinnovations halusivat tuoda yhteen toimijoita, jotka etsivät uusia näkökulmia transmediaan: tarinoihin, jotka voivat elää ja muuttua yli formaattirajojen.

Tavoitteena oli löytää yhteistyöpareja, jotka voivat kehittää IP:itä yhdessä, joko laajentamalla olemassa olevia tarinamaailmoja tai rakentamalla uusia, alusta asti monikanavaisiksi suunniteltuja kokonaisuuksia.

Tavoitteena oli synnyttää kohtaamisia, jotka eivät muuten tapahtuisi. Pelit ja AV ovat luonteeltaan erilaisia aloja, mutta juuri siinä piilee valtava potentiaali: näkemyksistä syntyy uutta.

 

Case Alma: näin rakennetaan yhteinen tarinamaailma kahden alan voimin

Tapahtuman avainhetki oli Pauliina Piipposen (Making Movies) ja Joni Lappalaisen (Dreamloop Games) keynote, jossa he avasivat monimuotoisen Alma-projektin kehityskaarta. Alma on suomalaisen transmedian kunnianhimoinen kokeilu: tulossa on sekä pitkä elokuva (fantasia–draama, suunniteltu vuodelle 2027) että videopeli, jota kehitetään samanaikaisesti.

Alma toimii esimerkkinä siitä, mitä tapahtuu, kun elokuvalliset ja pelilliset kerrontaperinteet törmäävät, ja lopulta täydentävät toisiaan. Esitys tarjosi konkreettisen katsauksen siihen, millaisia haasteita ja oivalluksia syntyy, kun yhteistä tarinamaailmaa rakennetaan kahden eri tuotantokulttuurin voimin.

 

Pienimuotoinen mutta intensiivinen: 22 yritystä, 11 pikakohtaamista

Matching Games & AV poikkeaa perinteisistä verkostoitumistapahtumista siinä, että osallistujamäärä pidettiin tarkoituksella pienenä. Mukaan valittiin 11 AV-tuotantoyhtiötä ja 11 pelistudiota.

Iltapäivän ohjelmaan kuuluui:

  • Key note -puheenvuoro Piipposelta ja Lappalaiselta
  • kahden minuutin esittelyt jokaiselta osallistujayritykseltä
  • speed-dating-tyyppiset tapaamiset: 11 viiden minuutin keskustelua
  • vapaata verkostoitumista kahvikupin äärellä

 

Valintakriteereissä painotettiin erityisesti sitä, että hakijoilla on joko käynnissä oleva IP, idea tai visio, jota he haluavat tutkia toisessa mediassa.

 

Miksi transmedia kiinnostaa nyt?

Elokuva-, TV- ja pelialat ovat viime vuosina lähentyneet nopeasti. Laadukkaat IP:t liikkuvat yhä useammin tuotantojen välillä, ja yleisö odottaa tarinoilta syvempiä maailmoja, jotka voivat elää useissa muodoissa.

Suomessa kehitystä on toistaiseksi nähty vasta muutamissa projekteissa, mutta kansainvälisesti ala kasvaa voimakkaasti. Järjestäjien mukaan suomalaisilla yrityksillä olisi valmiuksia hyödyntää trendiä enemmän:

Meillä on paljon vahvoja tarinankertojia ja teknistä osaamista. Yhdessä niistä voisi syntyä aivan uudenlaisia kansainvälisiä sisältöjä.