Metropoliassa käynnistyy helmikuussa ensimmäinen virtuaalituotannon (Virtual Production) ohjelmapilotti liikkuvan grafiikan ammattilaisille. Ohjelmapilotissa keskitytään pääasiallisesti tietokoneilla toteutettaviin virtuaalituotantoihin. Ohjelman aikana osallistujat työskentelevät pelimoottorilla (Unreal Engine), luoden oman MetaHumanin sekä 3D-ympäristön. Tämän lisäksi ohjelmassa harjoitellaan kamera-työskentelyä sekä motion capture -datan kanssa työskentelyä pelimoottorin sisällä.
Ohjelmapilotti tarjoaa osallistujilleen paitsi syvällistä tietämystä ja käytännön taitoja virtuaalisen tuotannon alalla, myös mahdollisuuden nähdä sen laajempi potentiaali alalla ja keskustella eri käyttömahdollisuuksista. Koska virtuaalituotannossa käytettävät työkalut ja ominaisuudet ovat monin tavoin alaa kehittäviä, ne voivat tuoda huomattavia hyötyjä niin yksittäisille tekijöille kuin koko AV/VFX/animaatio-alalle. Virtuaalituotannon hallinta voi auttaa suomalaisia yrityksiä ja yksilöitä pysymään kilpailukykyisinä, kun ala kehittyy nopeasti.
Ohjelma sopii esimerkiksi 3D- ja VFX-osaajille, joilla on pohjakokemusta 3D-ohjelmista ja videoeditoinnista. Kokemus pelimoottoreista voi olla hyödyksi, mutta se ei ole pakollista, koska pelimoottorin perusteet käsitellään alussa. Pilotin rahoituslähteen (EAKR-projekti) vuoksi osallistujiksi voidaan valita vain yrityksen edustajia, eli ilmoittautumislomakkeella kysytään y-tunnus. Ohjelmapilottiin osallistuminen on maksutonta, mutta de minimiksen alaista etuutta (arvo 3.000€) yritykselle.
Ohjelmapilotti järjestetään lähitapaamisina Helsingin Arabiassa päiväsaikaan helmi-maaliskuussa 2024. Ensimmäinen tapaaminen on 1.2. ja lähipäiviä on yhteensä noin 10 kappaletta pääsääntöisesti torstaisin ja perjantaisin. Tämän lisäksi osallistuja toteuttaa oman virtuaalituotantotehtävän.
Virtuaalituotannon ohjelmapilotti toteutetaan osana Digital Creative Industry and Beyond (DCIB) -hanketta.