Metropolia Ammattikorkeakoulussa järjestettiin tänä keväänä ensimmäistä kertaa virtuaalituotannon pilottiohjelma, joka tarjosi osallistujilleen ainutlaatuisen mahdollisuuden syventyä virtuaalituotannon maailmaan. Kyseessä ei ollut kurssi, vaan pikemminkin yhteiskehittämisen foorumi, jossa osallistujat pääsivät jakamaan ideoitaan, keskustelemaan ja oppimaan yhdessä.
Ohjelma alkoi helmikuun alussa ja kesti kuusi viikkoa, käsittäen yhteensä 12 lähitapaamista. Osallistujia oli kymmenen, jotka edustivat monipuolisesti alan ammattilaisia: kirjavaan joukkoon mahtui mm. animaattoreita, VFX-osaajia, ohjaajia, tuottajia ja lavastajia. Tiivis yhteisö syntyi nopeasti, ja osallistujat päätyivät pitämään yhteyttä myös pilottiohjelmaan kuuluvien tapaamisten ulkopuolella keskustellen ja jakaen ideoita virtuaalituotantoon liittyvistä aiheista.
Ensimmäisestä tapaamisesta lähtien virtuaalituotanto-pilottiohjelman osallistujat pääsivät sukeltamaan virtuaalituotannon maailmaan monipuolisten sisältöjen ja työkalujen avulla. Osallistujat tutustuivat lyhyesti virtuaalituotannon historiaan ja nykypäivään sekä pääsivät kokeilemaan käytännössä erilaisia tekniikoita ja ohjelmistoja.
”Virtuaalituotannon hallinta voi auttaa suomalaisia yrityksiä ja yksilöitä pysymään kilpailukykyisinä”
– Samuli Homanen, pilottiohjelman suunnittelija ja vetäjä
Opetuksen sisältö oli laaja-alainen ja tarjosi osallistujilleen mahdollisuuden tutustua virtuaalituotannon eri näkökulmiin ja työvaiheisiin. Osallistujille esiteltiin käytännön esimerkkien avulla, mitä kaikkea virtuaalituotannolla voi saavuttaa. Pilotin aikana toteutettiin omia kevyitä virtuaalituotantoja hyödyntäen muun muassa omia MetaHumaneita, joita animoitiin ja liitettiin osaksi luotuja virtuaalituotantoympäristöjä. Osallistujat pääsivät myös kokeilemaan erilaisia green screen ja virtuaalikamera-tekniikoita ja näkemään, miten niitä hyödynnetään virtuaalituotannoissa.
Pilottiohjelman yksi hauskimmista tapaamisista oli kun osallistujat pääsivät viettämään kokonaisen päivän Metropolia Ammattikorkeakoulun omassa Motion Capture -studiossa kokeillen ja leikkien. Osallistujat pääsivät pukemaan liikkeenkaappauspuvut ylleen, ja kokemaan studion käytännössä.
Pilottiohjelman aikana osallistujat saivat myös harvinaislaatuisen mahdollisuuden vierailla Suomen suurimmassa virtuaalituotantostudiossa, Fireframe Studiosissa, joka antoi lisäperspektiiviä virtuaalituotannon käytännön tekemiseen.
Keskeisenä työkaluna ohjelmassa käytettiin monipuolista ja käyttäjäystävällistä Unreal Engineä, joka sopii lähes kaikentasoisille 3D-osaajille. Osallistujat saivat pilotin aikana kattavan käsityksen Unreal Enginen toiminnasta ja hyödyntämisestä virtuaalituotannossa, ja kaikki pystyivät luomaan ja toteuttamaan omia projektejaan, hyvin erilaisista taustoista ja taitotasoista riippumatta.
Virtuaalituotanto-pilottiohjelma tarjosi kokonaisuudessaan osallistujilleen syvällisen ja monipuolisen oppimiskokemuksen, jossa yhdistyivät teoria, käytäntö ja käytettyjen työkalujen hallinta. Ohjelman myötä osallistujat saivat merkittävää käytännön kokemusta ja syventynyttä ymmärrystä virtuaalituotannon maailmasta. Tämä antoi heille arvokkaita valmiuksia ja uusia näkökulmia toimia virtuaalituotantojen parissa tulevaisuudessa.
Pilottiohjelman suunnittelijana ja vetäjänä toimi Metropolia Ammattikorkeakoulun lehtori Samuli Homanen, joka on kokenut ja monipuolinen virtuaalituotannon asiantuntija. Samulilla on vankka tausta niin elokuva-alalla kuin muunkin liikkuvan kuvan parissa, ja hänelle on myönnetty Epic Gamesin arvostettu Unreal Authorized Instructor -pätevyys, mikä kertoo hänen syvällisestä osaamisestaan Unreal Engine -alustan käytössä.
Homanen aloitti uransa monipuolisesti multimedia-alalla, mutta siirtyi pian 3D-maailmaan ja erityisesti elokuvaefekteihin ja animaatioihin. Hän on työskennellyt lukuisissa projekteissa, joissa on hyödynnetty virtuaalituotannon tekniikoita ja erilaisia XR-ratkaisuja. Ennen liittymistään Metropolia Ammattikorkeakoulun riveihin vuonna 2020, Homanen oli jo vuosien ajan tehnyt virtuaalituotantoja, ja jopa suunnitellut virtuaalituotantostudioita suurille toimijoille kuten CMorelle.
Samuli halusi olla mukana luomassa ohjelmapilottia, joka tarjoaisi osallistujilleen paitsi syvällistä tietämystä ja käytännön taitoja virtuaalisen tuotannon alalla, myös mahdollisuuden nähdä sen laajempi potentiaali alalla ja päästä keskustelemaan sen eri käyttömahdollisuuksista.
“Koska virtuaalituotannossa käytettävät työkalut ja ominaisuudet ovat monin tavoin alaa kehittäviä, ne voivat tuoda huomattavia hyötyjä niin yksittäisille tekijöille kuin koko AV/VFX/animaatio-alalle. Virtuaalituotannon hallinta voi auttaa suomalaisia yrityksiä ja yksilöitä pysymään kilpailukykyisinä, kun ala kehittyy nopeasti”, Samuli summaa.
Samulin näkökulmasta ohjelmapilotti oli todellinen onnistuminen: “Saimme rakennettua ohjelman aikana tiiviin ja aktiivisen yhteisön, jossa pääsimme todella syventymään virtuaalituotannon saloihin. Oli hienoa huomata, miten erilaiset taustat yhdistyivät ja miten paljon oppimista tapahtui yhteiskehittämisen ja käytännön harjoitusten kautta. Opin itsekin tämän ohjelman aikana paljon uutta!”
Tulevaisuuden suunnitelmat ovat jo selvillä: virtuaalituotanto-pilottiohjelma tullaan järjestämään uudelleen keväällä 2025. Lisätietoa ohjelmasta ja sen toteutuksesta julkaistaan vuoden lopussa.
Mikäli haluat kuulla virtuaalituotanto-pilottiohjelman ilmoittautumisen aukeamisesta ensimmäisten joukossa, ilmoittaudu mukaan DCIB-hankkeen uutiskirjelistalle!
Metropolia Ammattikorkeakoulussa järjestetty virtuaalituotanto-pilottiohjelma toteutettiin osana Digital Creative Industries and Beyond eli DCIB-hanketta. DCIB on EU:n osarahoittama hanke, minkä lisäksi se on osa pääkaupunkiseudun HEVinnovations-ohjelmaa sekä kansallista Innokaupungit-verkostoa.
DCIB-hankkeen keskiössä on vahvistaa digitaalisten luovien alojen yritysten liiketoimintaa sekä tukea niiden kansainvälistä kasvua. Tämä pyritään saamaan aikaan erilaisilla toimenpiteillä, jotka vahvistavat ja edistävät alan ammattilaisten osaamista, kestävyyttä ja yhteistyötä. DCIB-hankkeen kautta mahdollistetaan mm. erilaisia tuki- ja ohjauspalveluita digitaalisten luovien alojen yrityksille ja yrittäjille, sekä järjestetään tapahtumia alalla verkottumisen tueksi.
Tässä artikkelissa esitelty virtuaalituotanto-pilottiohjelma oli yksi DCIB-hankkeen toteuttamista tukitoimista: pilottiohjelma tarjosi osallistujilleen ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää omaa osaamistaan alan uusien ja yleistyvien käytänteiden ja ohjelmien parissa, ja auttoi heitä pysymään mukana alan nopeassa kehityksessä. Hankkeen kautta tullaan järjestämään tänä vuonna vielä kaksi pilottiohjelmaa: ekokoordinoinnin pilottiohjelman, sekä Content in Digital Creative Industries -ohjelman.
Mikäli haluat kuulla ensimmäisten joukossa DCIB-hankkeen tulevista tapahtumista ja toimista, liity DCIB-hankkeen uunituoreelle sähköpostilistalle. Lisäksi hanketta voi myös seurata LinkedInissä, jonne päivitämme aktiivisesti hankkeeseen liittyviä kuulumisia.