Yliopistokampus jaettuna resurssina – näkökulmia ja esimerkkejä

Yliopistoyhteisö kampukselle tai kampuksille asettuneena ekosysteeminä sisältää runsaasti jakamispotentiaalia. Jakamiselle löytyy edistäjiä ja hidasteita. Hidasteita löytyy usein rakenteista ja toimintamalleista, jotka eivät tunnista jakamisen mahdollisuuksia.  Edistäville seikoille on puolestaan ominaista rajojen ylittäminen ja siltojen rakentaminen, synergia.

Jakamisen käytännöt ja palvelut – työn tekeminen vauhdittaa tilojen käyttöä uudella tavalla

Monipaikkaisen työn käytännöt ovat lisänneet autiutta toimitiloissa – viikko ei rytmity enää täysiin huoneisiin joka päivä kahdeksasta viiteen. Näyttää siltä, kampukset täyttyvät tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin. Rytmi ei välttämättä poikkea ajasta ennen pandemiaa, mutta monipaikkaisen työn tekijöiden määrä on varmasti nyt suurempi.  Useilla kampuksilla on pohdittu uusia jakamisen tapoja liittyen työpisteisiin ja -huoneisiin. Helsingin yliopistopalvelujen työtiloissa on testattu myös mobiilia tilavarausjärjestelmää palveluna. Kokemukset tästä ovat myönteisiä, vaikka edelleenkin tilaa on enemmän kuin palvelulla konsanaan ehtii varata. Käyttöasteen seurantaa tehdään perinteisillä laskennoilla, talotekniikkadataa analysoimalla tai keräämällä tietoa varausasteista, ihmisvirroista tai yliopistoverkkoon kytkeytymisestä.  Jakamisen kulttuurin kehittäminen edellyttää tietoa siitä, mitä jaettavaa on ja miten sitä käytetään.

Kuvat: Jaettu työpiste sekä jaettu luokkahuone- henkilöstön ja opiskelijoiden varattavissa (Inka Sankari ja Suvi Nenonen) 

Käyttöajan jakaminen – opiskelu kasvokkain ja digitaalisesti rytmittää jakamaan tiloja eri tavalla

Opiskelijoiden arkipäiviin kuuluu vaihteleva määrä lähi- ja etäosallistumista ja ajan jakaminen päivän mittaan eri toimintoihin sekä niitä tukeviin tiloihin tekee opiskelijasta jakamisen ammattilaisen. Erityisesti osallistuminen verkko-opetukseen kampukselta käsin vaatii siihen soveltuvaa tilaa ja ajan ja tilan kokonaisvaltaista hallintaa niin läsnä- kuin etäosallistujankin silmin.   Ryhmässä opiskelu ja siihen tarvittavien tilojen kirjo kasvaa. Tärkeä syy tulla kampukselle niin opiskelijoille kuin henkilökunnallekin on tulla tapaamaan muita ihmisiä. Monipuolinen kirjo kohtaamisten tiloja synnyttää ja vahvistaa yhteisöllisyyttä yliopistoyhteisössä ja kokemusten sekä hiljaisen tiedon jakaminen pääsee kunniaan.

 Keskustakampuksella opiskelijoiden oppimisen talon, Aleksandrian opiskelutiloja uudistettaessa ollaan parhaillaan rakentamassa tarkoituksenmukaisia tiloja siten, että vetäytymis- ja etätyöskentelytiloja on riittävä määrä ja ryhmätyöskentelyä tuetaan sekä avoimilla ryhmätyöalueilla että varattavilla ryhmätyö- ohjaustiloilla. Suunnittelutyötä on tehty moniammatillisessa asiantuntijaryhmässä sekä lukuisissa pop up -työpajoissa.

Jakaminen eri käyttäjien kesken – kampustoimijat, kaupunki ja yritykset

Kun kampuksilla on muitakin toimijoita kuin yliopistoyhteisö, löytyy myös uusia toimintatapoja. Kumpulan luonnontiedelukio on osa Helsingin yliopiston ja Helsingin kaupungin strategista yhteistyötä. Esimerkkeinä yhteisestä toiminnasta on mm. lukion oppituntien seuraaminen, opetustuokioiden pitämistä lukiolaisille, yhteiset työpajat, tiedevideot labroissa – pelkästään yhden lukukauden aikana ehdittiin jo kaikkeen tähän. Yhteiselle toiminnalle luodaan puitteita tilojen ja palvelujen virittämisestä jaettavan resurssin alustaksi.

Muita toimijoita kampuksilla löytyy sektoritutkimuslaitoksista ja yhä enenevässä määrin yrityksistä. Pohjoismaalaiset yliopistot painottavat tilojen jakamisen olevan yksi tapa, jolla yliopisto voi toteuttaa vastuullisuustavoitteiden saavuttamista. Tarkemmassa analyysissa todetaan, että jakaminen etenee niin jakamiskulttuurin edistämisenä organisaatiokulttuurin ja yksilön käyttäytymisen osalta. Tärkeää on myös se, miten huomioidaan säätelyyn ja normeihin liittyvät näkökulmat. Kolmanneksi oleellista on tunnistaa jaetun kampuksen merkitys palveluihin ja tukirakenteisiin. Turvallisuus yhtenä esimerkkinä ja esimerkiksi aukioloaikoihin liittyvät tarpeet, joita erilaiset yliopistoyhteisön kampuskumppanit omaavat.

Kampusvisio virittää jakamisen kulttuuriin kaikilla kampuksilla

Helsingin yliopistolla parhaillaan käynnissä oleva Kampusvisio 2040  – projekti määrittelee kampuskehittämisen näkökulmat ja tavoitteet. Se vastaa myös kysymykseen, millä kampuksilla toimimme vuonna 2040. Visiotyön alkaessa yksi keskeinen ohjaava ajuri oli luoda ja vakiinnuttaa jaetun toimitilaresurssin käytännöt.

Teksti: Suvi Nenonen ja Riikka Lohikoski, Helsingin yliopisto

Jakamisella viisautta -hanke on Euroopan Unionin osarahoittama. Tutustu hankkeeseen täällä.